Pidemmän tähtäimen ratkaisu

Noudatin loppuvuodesta aloittamaani 5:2 -dieettiä kolme kuukautta. Se tuntui toimivan siinä että paino lakkasi nousemasta, mutta ei se kyllä laskenutkaan. Sinänsähän tarkoitus olikin pitää paino kurissa, mikä onnistui ihan hyvin. Paastopäivinä sain pidettyä syömiset kurissa ilman mielitekoja, ja muina päivinä söin melko normaalisti mutta sallin itselleni myös herkkuja (tosin en joka päivä).
Minulla oli sellainen olo, että voisin jatkaa samalla tavalla vaikka kuinka kauan.

Tammikuussa kuitenkin huomasin mainoksen Patrik Borgin puolen vuoden verkkokurssista Tunne nälkäsi- tuloksia intuitiivisella syömisellä. Olen jo vuosia lukenut Patrikin Pöperöproffa-blogia ja minulla on hänen Rentoa painonhallintaa -kirjansakin, joten en miettinyt yhtään että lähtisinkö kurssille mukaan vai en. Aiemmista verkkokursseista eli dieeteistä poiketen Patrikin kurssin ei ole tarkoitus olla mikään dieetti, vaan avain parempaan syömiseen ja juuri siihen elämäntapojen muutokseen jota olen jo kauan havitellut omin keinoin. Kurssin avulla olisi tarkoitus avata syömisen lukkoja ja oppia eroon tunnesyömisestä. Nyt on takana pari viikkoa, joiden aikana on käyty läpi painohistoriaa ja opeteltu syömään tarpeeksi aamupalalla ja lounaalla. Tässä muuten tekemäni painokäyrä, joka näyttää hyvin painon kehityksen viime vuosien aikana. Näkee siis hyvin, miksi pikadieetit eivät ole ratkaisu painonhallinnassa tai avain onneen..



Oli muuten jotenkin valaisevaa huomata, että monet lähtevät tälle tielle vasta paljon myöhemmin elämässä. Kurssin FB-ryhmän esittelyketjussa nimittäin tuntui siltä, että ryhmän keski-ikä on noin 50 vuotta. Itse olen kohta 37-vuotiaana nuorimmasta päästä, eli ehkä minulla on vielä jotain toivoa saada syömistavat ja paino hallintaan ennen kuin olen siinä iässä missä suurin osa muista kurssilaisista on nyt. Toisaalta muilla on ehkä pahin ruuhkavuosikausi ohi ja aikaa keskittyä omaan itseensä, minä joudun keskittymään oman syömisen ongelmiin samalla kun tappelen lasten kanssa aamuisin kouluun lähdöstä ja kuskaan heitä iltaisin harrastuksiin...

Olen päättänyt panostaa kurssin tehtäviin nyt joka viikko, ja toivon saavani muitakin ahaa-elämyksiä kuin vain tuon painokäyrän esimerkki. Mielenkiintoinen puoli vuotta siis edessä.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kokeiluun 5:2

Karkiton toukokuu - kun on vähän pakko